Sikkerhet på lab

Sikkerhetsrutiner for arbeid ved laboratoriene ved Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder.

  1. Studenter uten godkjent sikkerhetskurs har ikke adgang til laboratoriene.
  2. Før aktivitetene starter, skal alle vite hvor brannslukningsapparat, førstehjelpsutstyr og aktuelle datablader befinner seg.
  3. Spising, drikking, røyking, bruk av snus og skrå er ikke tillatt i laboratoriet. Smak aldri på kjemikalier. Vask hendene i såpe og vann før du forlater laboratoriet.
  4. Mobiltelefon er ikke tillatt benyttet i laboratoriet.
  5. Studenter får ikke arbeide alene uten etter avtale med ansvarlig undervisningspersonale. Private laboratorieforsøk er ikke tillatt.
  6. Laboratoriefrakk skal brukes hele tiden i laboratoriet. Ren laboratoriefrakk og engangshansker kan være påkrevd for å unngå kontaminering av forsøksmateriale.
  7. Alle varselmerker skal respekteres.
  8. Alle skal rette seg etter gjeldende regler for behandling av prøver, kjemikalier og laboratorieutstyr. Vær spesielt påpasselig ved bruk av konsentrerte syrer og baser, andre etsende eller svært reaktive eller radioaktive eventuelt smittefarlige stoffer. Benytt avtrekk ved arbeid med giftige og/eller illeluktende gasser. Sett alltid korkene på tilhørende kjemikalieflasker, og sett flasker som ikke er i bruk, tilbake på plass. Restkjemikalier skal ikke helles tilbake på originalflaskene. Se egne retningslinjer for håndtering av blodprøver, blodsøl og annet biologisk materiale.
  9. Bruk merkede avfallsbeholdere til risikoavfall. Blod, bakterier, DNA-rester etc. kastes i gule beholdere, skalpell, kanyler og dekkglass i gule plastbeholdere på benken eller store beholdere som står på gulvet. Eeventuelt annet spesialavfall (dyreavfall, planterester)i bio- avfallsposer.
  10. Knust glass og brennbart materiale kastes i spesialsøppeldunker.
  11. Pipettefyller eller Pelleusballong benyttes ved pipettering. Vær forsiktig under påsetting av denne. Ta tak øverst i pipetten for å unngå brekkasje og dermed potensielle kuttskader.
  12. Ved brannalarm skal gassbluss slukkes, varmeplater og elektrisk apparatur slås av. Deretter skal bygningen straks evakueres og dører lukkes.
  13. Benker og avtrekkskap samt utstyr skal vaskes og ryddes etter bruk. Hold orden!
  14. Uvedkommende har ikke adgang til laboratoriet. Brudd på sikkerhetsreglene kan medføre fare for egen og andres helse.

 

NØDTELEFONER:

BRANN POLITI MEDISINSK HJELP
110 112 113

 

Universitetets ansvar for studenter.

Arbeidsmiljøloven gjelder ikke for studenter. Men når studenter i forbindelse med sin utdanning arbeider i universitetets laboratorier og verksteder, har universitetet ansvar for disse på tilsvarende måte som for sine ordinære ansatte når det gjelder sikkerhet, bruk av verneutstyr og opplæring. Sykehus, skoler eller barnehager som har universitetets studenter i praksis, har et tilsvarende ansvar.

Transport til og fra undervisningsstedet (inkl. praksis, feltarbeid m.m.) er normalt studentenes eget ansvar. Det kan oppstå spørsmål om eventuelt erstatningsansvar for universitetet dersom et fakultet/en faglærer organiserer privat transport mellom universitetet og et undervisningssted utenfor universitetet. Universitetet skal derfor ikke påta seg dette.

Skader som oppstår i undervisningssituasjonen

1) Personskade:

Studenter omfattes av folketrygdlovens bestemmelser om yrkesskadedekning (Folketrygdloven § 13-10). Studentene har yrkesskadedekning for yrkesskader de blir påført på undervisningsstedet i undervisningstiden.

2) Materiellskade:

Universitetet kan bli erstatningsansvarlig på objektivt grunnlag eller dersom det er utvist uaktsomhet. Eventuelt erstatningsansvar vil måtte vurderes i hvert tilfelle.

Rutiner ved skade

Skjema for skader og ulykker studenter fylles ut og sendes på fastsatt skjema til vedkommende fakultetsdirektør. Denne sender kopi til underdirektør Marianne Øhrn Johannessen i Studentservice. Fakultetsdirektøren signerer for å ha mottatt skjemaet og videresendt kopi, og er ansvarlig for å vurdere og eventuelt iverksette nødvendige tiltak.

Ved personskade som krever legebehandling, skal i tillegg skjemaet ”Melding om yrkesskade” sendes NAV Trygd innen 3 dager. Skjemaet ligger på nettet (her), eller kan fås ved henvendelse til personal- og organisasjonsavdelingen. Begge skjemaene bør være tilgjengelig i alle fakulteter, på laboratorier og andre steder der skader vil kunne oppstå.

Eventuelle spørsmål vedrørende universitetets ansvar for studenter kan rettes til Studiesekretariatet v/underdirektør Greta Hilding, eller Studentservice v/underdirektør Marianne Øhrn Johannessen.